Założeniem innowacji pedagogicznej pt.: „Matematyczni poszukiwacze” było pokazanie uczniom, że matematyka w życiu codziennym jest niezbędna. Innowacja miała na celu zaciekawić uczniów, pobudzić ich kreatywność, twórcze i logiczne myślenie oraz pokazać, że w sklepie, w kuchni , w otaczającym nas świecie, każdego dnia na naszej drodze pojawia się wiele zadań matematycznych, które nieustannie rozwiązujemy nawet o tym nie myśląc. Zajęcia odbywały się raz w miesiącu w soboty lub po skończonych lekcjach. Uczniowie klasy V, VI, VII, VIII mieli okazję zobaczyć „matematykę w życiu codziennym”. Program innowacji zakładał uatrakcyjnienie zajęć poprzez efektywne wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych, takich jak tablica interaktywna, laptop, telefon, dostęp do Internetu, matematyczne programy komputerowe i platformy edukacyjne. Na zajęciach uczniowie wspaniale sobie poradzili z zastosowaniem IT, która wymagała zaangażowania wszystkich uczniów, wykazania się umiejętnościami dzielenia się wiedzą i współpracy w grupie. Wspólnie rozwiązywali zadania o podwyższonym stopniu trudności, które przydają się w życiu codziennym, m.in. matematyka w banku, faktury, podatki, a także testy, rebusy, quizy multimedialne.
W ramach projektu odbyło się 11 spotkań. Na pierwsze spotkanie w październiku 2019r. zaplanowane były „Jesienne zakupy”. Uczniowie już pokonując trasę liczyli ilość postawionych kroków oceniając „na oko” pokonany dystans. Szacowali wydatki na jedną osobę i planowali listę zakupów zgodnie z zapotrzebowaniem kalorycznym. Wykorzystywali do obliczeń różnorodne algorytmy działań oraz doskonalili umiejętność posługiwania się kalkulatorem. Kolejne zajęcia również odbywały się na świeżym powietrzu. Uczniowie za pomocą aplikacji mobilnej w telefonie GPS wyznaczali trasę „Spaceru z matematyką” i oznaczali etapy, postoje na otrzymanym planie Domaszowic. Uczestnicy w praktyczny sposób obliczali prędkość, drogę, czas, posługując się skalą liczbową i liniową. Zajęcia z innowacji rozpoczęły się jesienią, więc trzecie spotkanie grudniowe zatytułowaliśmy „Sposób na nudę”. Uczniowie konstruowali z „papierowych patyczków” różnorodne bryły geometryczne, ozdoby świąteczne, rozwijając wyobraźnię przestrzenną, utrwalając nazwy figur geometrycznych, czerpiąc z tego działania radość i dobrą zabawę.
W 2020r. pandemia covid pokrzyżowała nasze plany. Różnego rodzaju zalecenia i wymogi epidemiologiczne zabraniały spotkań grupowych. Innowacje z przyczyn oczywistych zostały zawieszone. Dopiero we wrześniu 2022r. sytuacja pandemiczna ustabilizowała się i zaplanowane działania zostały wznowione.
– pierwsze spotkanie było przypomnieniem pierwszego „Szacujemy swoje wydatki”. Uczniowie ponownie wybrali się do sklepu na zakupy. Zamieniali jednostki masy, objętości i monetarne, doskonalili algorytmy działań pisemnych, doskonalili sprawność rachunkową.
– kolejne zajęcia poświęcone były sprawom bankowym „Lokowanie pieniędzy” oraz podatkowym „Podatki ach te podatki”. Zorganizowano wyjazd do biura rachunkowego w Namysłowie, wyjście do Urzędu Gminy w Domaszowicach. Tam uczniowie zapoznali się z pojęciami: faktura, pożyczka, oprocentowanie oraz dowiedzieli się o różnorodnych podatkach, które na co dzień płacimy.
– następnie zorganizowano wycieczkę do hurtowni budowlanej „Olbud” w Namysłowie. Młodzi poszukiwacze mogli tam obejrzeć szeroką gamę materiałów budowlanych, sposobach ich pakowania(np. kubik) i transportu. Mając materiały budowlane w zasięgu ręki przygotowali przykładowy kosztorys remontu łazienki i swojego pokoju. Zamieniali jednostki pola, objętości, obliczali powierzchnię ścian i podłóg.
– kiedy pogoda nie pozwalała wyjść na zewnątrz młodzież dyskutowała o potędze nauki i o ludziach , którzy się jej poświęcili – „Matematyka w kinematografii”. Poznali tytuły filmów opowiadających losy wybitnych naukowców i obejrzeli jeden z nich nominowany do Oskara – „Piękny umysł”.
– w ramach innowacji uczniowie klas IV-VIII zorganizowali święto liczby Pi. Przygotowali gazetkę tematyczną o tej fascynującej liczbie. Brali udział w „Wizycie w escape roomie”. Rozwiązywali zagadki, rebusy i zadania interaktywne. Przeprowadzono również konkurs matematyczny poświęcony głównie liczbie Pi, który pokazał uczniom jej zastosowanie w obliczaniu promienia, pola, obwodu kół
i okręgów.
– podsumowaniem naszych innowacji było zorganizowanie wycieczki do Warszawy. Uczniowie współpracując zaplanowali trasę i atrakcje turystyczne, które by chcieli zobaczyć. Wykorzystywali informacje umieszczone na ulotkach i w Internecie. Odwiedzili Centrum Nauki Kopernik , gdzie każdy znalazł coś interesującego i rozwijającego jego pasje.
Na tym innowacje zakończono. Uczniowie bardzo chętnie uczestniczyli w zajęciach, byli kreatywni, współpracowali zespołowo, rozwijali logiczne myślenie i uczyli się poprzez zabawę. Poprzez wykonywanie prac nauczycieli się cierpliwości, wytrwałości, poszanowania pomysłów innych osób. Zadania, które były wykonywane w czasie zajęć wiązały się nie tylko z nauką, ale również z zabawą i przyjemnym spędzaniem czasu.