logo-Laboratoria_Przyszłości_poziom_kolorLaboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.

Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.

laboratoriap

W naszej szkole jest realizowany program Laboratoria Przyszłości. To inicjatywa edukacyjna stworzona przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, której celem jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
W ramach projektu nasza szkoła otrzymała pakiet pomocy dydaktycznych na sumę ponad 70 000zł. zawierający następujące elementy:

  1. Drukarka 3D – Sygnis Adventurer 4
  2. Aparat Sony Cyber-shot DSC-RX100 III
  3. Gimbal ręczny DJI Ronin-S.C.
  4. Oświetlenie do realizacji nagrań (komplet: softbox oktagonalny 70 cm, świetlówka 125 W, statyw)
  5. Statyw fotograficzny z głowicą kulową i funkcją monopodu
  6. Mikrofon kierunkowy Boya BY-MM1
  7. Mikroport Kimafun – bezprzewodowy mikrofon krawatowy KM-G130-1 (nadajnik + odbiornik)
  8. Mikrokontroler – zestaw startowy Arduino®
  9. Zestaw interaktywny -monitor z kamerką
  10. Na tropach nauki STEM – właściwości materii , zwierzęta, owady, rosliny, Układ Słoneczny, budowa materii
  11. Moduł NTL – energia – źródła i jej przemiana
  12. Moduł NTL – moc, praca, wydajność
  13. Programowanie w szkole – zestaw dla początkukjących, zestaw dla zaawansowanych – dodatek: Automoniczne pojazdy
  14. Programowanie w szkole – zestaw dla zaawansowanych – dodatek: Zawody Robotów
  15. Polydron Mix-zestaw klocków.

REALIZACJE PROJEKTU:


TECHNIKA

Na lekcjach techniki uczniowie klasy 6 poznawali podstawy elektrotechniki. Korzystając z „Kompetencji technicznych i praktycznych” dowiedzieli się co to jest prąd elektryczny, z jakich elementów składa się najprostszy obwód elektryczny, jak wygląda połączenie szeregowe i równoległe. Każdy z uczniów miał możliwość doświadczenia jak energia elektryczna może się zamieniać z jednej formy energii w drugą- energia mechaniczna w energię elektryczną, a ta z kolei pozwala innym urządzeniom znów wykonać pracę : samochodzik jeździ, wiatraczek się kręci, żarówka świeci. Wszystkie te działania odbywały się w ramach realizacji projektu „Laboratoria Przyszłości”.


 

FIZYKA

Na lekcji fizyki uczniowie klasy siódmej wykorzystywali zestaw do badania siły i zasad Newtona. Przeprowadzali doświadczenia w grupach , zapisywali pomiary , swoje obserwacje  wysuwając odpowiednie wnioski. Sprawdzili słuszność zasad dynamiki Newtona.


TRENING KREATYWNOŚCI

Uczniowie klasy I b, przystąpili do realizowanego w szkole projektu Laboratoria przyszłości. W ramach tego projektu, na zajęciach dydaktyczno- wyrównawczych, dzieci przy pomocy klocków Polydron Mix, tworzyły autorskie budowle, a następnie wymyślały dla nich nazwy i funkcjonalność. Taki twórczy proces, to doskonały sposób na trening kreatywności, a możliwość wyrażania swoich projektów w formie konstrukcyjnej sprzyja również rozwojowi emocjonalnemu.

Lidia Brus


FIZYKA

W ramach programu rządowego „Laboratoria Przyszłości” uczniowie klas 8a i 8b na lekcji fizyki wykorzystywali zestawy elektroniczne. Uczniowie  pracując w zespołach montowali według podanych schematów obwody elektryczne w połączeniu równoległym i szeregowym . Obwody  składały się ze źródła prądu (baterii), odbiornika (żarówki, głośnika, silnika, diody, opornika), wyłączników, woltomierzy, amperomierzy. Ósmoklasiści wykorzystywali w praktyce poznaną na lekcjach wiedzę o prądzie elektrycznym. Nauka fizyki przez eksperymentowanie,  samodzielne wykonanie  doświadczenia pogłębia zdobytą wiedzę i rozwija umiejętności łatwiej  i szybciej . Zapraszam do obejrzenia fotorelacji z takiej  lekcji.


JASEŁKA

21.12.2022 r. w Szkole Podstawowej im. Stefana Żeromskiego w Domaszowicach odbyła się wigilia szkolna i jasełka, które były nie tylko tradycyjnym świątecznym przedstawieniem, lecz niezwykłym widowiskiem artystycznym. Podczas tego występu wykorzystano mikroport a przedstawienie nagrano aparatem cyfrowym pozyskanymi dzięki projektowi „Laboratoria Przyszłości”.

wigilia202223 037


EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA

Podczas zajęć z edukacji technicznej, uczniowie klasy III wykonywali własne breloczki. Jednym z elementów zawieszki jest pojedynczy koralik. Proces powstawania koralika, dzieci mogły zaobserwować podczas pracy drukarki 3D w ramach zajęć z programu „Laboratoria Przyszłości”.

Na zajęciach z edukacji społecznej, uczniowie w zespołach wykonywali prace plastyczne z soli kuchennej. W celu uwiecznienia stworzonych dzieł, zostały wykonane zdjęcia aparatem fotograficznym pozyskanym w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”.

W ramach realizacji programu „Laboratoria Przyszłości” podczas edukacji społecznej klasa III korzystała z klocków Polydron Mix. Klocki te okazały się pomocne w kształtowaniu kreatywności, wyobraźni i rozwijaniu logicznego myślenia.

Kamila Rusyn


ZAJĘCIA INDYWIDUALNE

W ramach realizacji programu „Laboratoria Przyszłości”, na zajęciach indywidualnych z uczennicą Hanną Stasiak  wykorzystano zestaw klocków – Polydron Mix. Narzędzia te okazały się pomocne w kształtowaniu wyobraźni przestrzennej i rozwijaniu motoryki małej stanowiąc jednocześnie ciekawą formę zabawy.

LP Hania


UROCZYSTOŚCI

Dzięki sprzętowi pozyskanemu w ramach programu Laboratoria Przyszłości przeprowadziliśmy Apel z okazji Święta Patrona Szkoły Stefana Żeromskiego, wykorzystaliśmy w tym celu: aparat fotograficzny, mikrofony oraz statyw.

Jolanta Bogacz

Zdjęcie WhatsApp 2022-11-26 o 15.04.20


MATEMATYKA

Klasa 8 a na lekcji matematyki wykorzystywała monitor interaktywny. Tematem lekcji były zastosowania twierdzenia Pitagorasa.

Kornel Żurkiewicz
Zdjęcie WhatsApp 2022-11-26 o 14.48.06

FIZYKA I CHEMIA

Na lekcji fizyki uczniowie klasy 7 wykorzystywali zakupione wyposażenie – „Na tropach nauki STEM – właściwości materii”. Siódmoklasiści pracując w parach badali właściwości wody, udowadniali , że materia zbudowana jest z cząsteczek, obserwowali zjawisko dyfuzji.

Na lekcji chemii natomiast wykorzystując zestaw na tropach nauki STEAM wykonywali modele związków chemicznych. Obserwacje zapisywali i formułowali wnioski z przeprowadzanych doświadczeń.

Joanna Barszcz


 JĘZYK POLSKI

Składniowe łamigłówki – analiza zdań wielokrotnie złożonych w klasie 8a na języku polskim.

Iwona Nawolska

Zdjęcie WhatsApp 2022-11-22 o 19.19.34


MATEMATYKA

Na lekcji matematyki uczniowie klasy 5 b wydrukowali wazon w kształcie walca. Czekamy na kolejne wydruki 3D.

Kornel Żurkiewicz


ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO WYRÓWNAWCZE

W w klasie II na zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych uczniowie rozwijali swoją orientację przestrzenną układając z klocków różne figury . Podczas edukacji przyrodniczej uczniowie sprawdzali , które z przedmiotów są przyciągane przez magnes  wykorzystując zestaw z  programu Laboratoria Przyszłości.

Jolanta Łukasiewicz