RUNDA 9
- Wyjaśnij czym są pleonazmy i podaj dwa przykłady. (3 p.)
- Podkreśl właściwą formę:
pięć kocy/ pięć koców
na pewno/ napewno
co najmniej/ comajmniej
w cudzysłowiu/ w cudzysłowie
dwutysięczny siedemnasty/ dwa tysiące siedemnasty (5 p.)
- Wskaż szereg zawierający wszystkie poprawne formy rzeczowników w narzędniku liczby mnogiej: (1)
liśćmi, świniami, koniami, dłońmi
liśćmi, świniami, końmi, dłoniami
liściami, świniami, koniami, dłoniami
liśćmi, świńmi, końmi, dłońmi.
- Treść, którego przysłowia została zmieniona? Podkreśl i podaj właściwą formę. (2)
Pan Bóg nierychliwy, ale sprawiedliwy.
Człowiek strzela, Pan Bóg kule nosi.
Gdzie Pan Bóg nie może, tam babę pośle. (Gdzie diabeł nie może, tam babę pośle.)
Jak Kuba Bogu, tak Bóg Kubie.
- Wyjaśnij znaczenia podanych zwrotów i utwórz z nimi zdania: (4 p.)
Czuć (mieć) do kogoś ansę.
Być pod czyimiś auspicjami.
- Przy każdej propozycji form wyrazów postaw znak P (prawda lub F (fałsz). (4 p.)
Mogę powiedzieć:
trzydzieścioro czworo dzieci albo trzydzieści czworo dzieci
pospieszny albo pośpieszny
ja ssę albo ja ssam
półtora roku i półtorej godziny
- Który zestaw nie zawierapary synonimów? (1)
analogie, podobieństwa
moralność, etyka
heroizm, tchórzostwo
Odpowiedzi prosimy odsyłać do końca kwietnia:
Jolanta Bogacz, Iwona Nawolska, Ewa Wojtowicz
POWODZENIA 😊