1.Który związek frazeologiczny został źle wyjaśniony? Napisz poprawne wyjaśnienie. (2p.)
a) Mieć bękarcie szczęście- mieć niezwykłe, wyjątkowe szczęście
b)Kręcić bicz z piasku- wykonywać pracę bezowocną
c)Góra porodziła mysz- efekt niewspółmierny z wielkimi przygotowaniami
d)Mieć wróble pod czapką- wiercić się, być niespokojnym.
2.Podkreśl poprawną formę ( 4p.)
a) półtora kilo / półtorej kilo
b) liczba gatunków / ilość gatunków
c) najbardziej optymalny / optymalny
d) podać w wątpliwość / poddać w wątpliwość
3. Do podanych związkach wyrazowych i zdaniach popraw błędy językowe. Nazwij części mowy, które zostały niewłaściwie użyte ( 6p.)
a) za wyjątkiem- ………………….. , ………………….
b) Kogo samochód stoi pod sklepem? ……………………………….. , …………………
c) Ile aktorów zagrało w sztuce? …………………………………., ……………………..
4.Wskaż szereg, w którym wszystkie wyrażenia i zwroty są poprawne.(1p.)
a) adres zamieszkania, ilość mleka w szklance
b) ilość uczniów w klasie, okres czasu
c) liczba posiadanych par butów, mieć trochę wyobraźni
d) polegać na sobie wzajemnie, spotkać się z przychylną aprobatą.
5. Wyjaśnij podane związki frazeologiczne i ułóż z każdym zdanie (4p.)
a) siedzieć na dwóch stołkach ………………………………………………………………………
b) przebierać jak w ulęgałkach ……………………………………………………………………..
6. Jak brzmiałyby podane niżej zdania, gdyby utarte zwroty frazeologiczne zastąpiono w nich zwrotami bliskoznacznymi? (3p.)
a) Plecie często różne koszałki-opałki ……………………………………………………….
b) Na zebraniu były nudy na pudy …………………………………………………………..
c) Zbyt często stroi fochy ………………………………………………………………..
Odpowiedzi prosimy odsyłać do 21 maja 2021r. Powodzenia!
Jolanta Bogacz, Iwona Nawolska. Ewa Wojtowicz