Wychowanie do życia w rodzinie
Celem zajęć jest przygotowanie uczniów do podejmowania życiowych decyzji i wypełniania ról.
Zajęcia odbywają się na podstawie Programu nauczania wychowania do życia w rodzinie dla uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej „Wędrując ku dorosłości”, autorstwa: Teresy Król.
Podczas zajęć mogą być wykorzystywane: podręcznik i ćwiczenia „Wędrując ku dorosłości”, praca zbiorowa pod redakcją Teresy Król, Wydawnictwo RUBIKON.
Nowa podstawa programowa WDŻ została podzielona na sześć działów tematycznych:
- Rodzina
- Dojrzewanie
- Seksualność człowieka.
- Życie jako fundamentalna wartość.
- Płodność.
- Postawy
Organizacja zajęć Wychowania do życia w rodzinie
- Na pierwszych zajęciach uczniowie zapoznani zostają z tematyką zajęć, celami, formami i metodami pracy, oczekiwaniami nauczyciela i przewidywanymi osiągnięciami.
- Na realizację zajęć w poszczególnych klasach przeznaczonych jest, nie mniej niż 14 godzin: 9 spotkań wspólnych i 5 z podziałem na grupy dziewcząt i chłopców.
- Na zajęcia wychowania do życia w rodzinie nie będą uczęszczać tylko ci uczniowie niepełnoletni, których rodzice zgłoszą dyrektorowi szkoły rezygnację z udziału w zajęciach (formularz w sekretariacie szkoły).
- Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję ucznia do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły przez ucznia.
Specyfika zajęć Wychowania do życia w rodzinie polega na swobodzie wypowiadania się uczniów, wyrażania opinii i poglądów, zajmowania określonych stanowisk, dużym stopniu zaangażowania emocjonalnego.
Uczestnikom zajęć należy się gratyfikacja za:
- zaangażowanie,
- współpracę w grupie,
- pomysłowość,
- komunikowanie się,
- atmosferę pracy i zadowolenie z niej,
- wyszukiwanie i porządkowanie informacji, wnioskowanie;
- przygotowanie nagrań, prezentacji, referatów, projektów itp.
Stopień osiągnięcia zamierzonych celów edukacyjnych nauczyciel może sprawdzić za pomocą:
- krzyżówek,
- metody zdań niedokończonych,
- metody zdań podsumowujących,
- testów,
- ankiet.
Nauczyciel dostrzega i może odnotować zaangażowanie uczestników zajęć w postaci:
- pochwał,
- zauważenia osiągnięć,
- zauważenia trudności i wspólne ich rozwiązanie,
- wpisu punktów za zaangażowanie na lekcji do dziennika elektronicznego z przedmiotu WDŻ. Na koniec półrocza/roku punkty przenoszone, jako dodatkowe punkty zachowania.
Opracowała:
Joanna Tokarska
Programy nauczania:
Rezygnacja z zajęć: