Laboratoria Przyszłości to Program skierowany do szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół artystycznych. Jego celem jest budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. W ramach Programu szkoły otrzymają od państwa wsparcie finansowe na zakup wyposażenia technicznego niezbędnego do rozwoju umiejętności praktycznych wśród dzieci i młodzieży.
Kreatywne myślenie oraz obsługa narzędzi to jedne z podstawowych umiejętności decydujących o rozwoju cywilizacyjnym, gospodarczym i społecznym. Wzrost innowacyjności oraz rozwój technologiczny spowodował, że umiejętności matematyczne, w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii są dziś ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Laboratoria Przyszłości to kolejny krok w stronę wzmocnienia i uatrakcyjnienia dotychczasowego procesu zdobywania wiedzy i praktycznych umiejętności w tych obszarach przez uczniów.
W naszej szkole jest realizowany program Laboratoria Przyszłości. To inicjatywa edukacyjna stworzona przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, której celem jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).
W ramach projektu nasza szkoła otrzymała pakiet pomocy dydaktycznych na sumę ponad 70 000zł. zawierający następujące elementy:
- Drukarka 3D – Sygnis Adventurer 4
- Aparat Sony Cyber-shot DSC-RX100 III
- Gimbal ręczny DJI Ronin-S.C.
- Oświetlenie do realizacji nagrań (komplet: softbox oktagonalny 70 cm, świetlówka 125 W, statyw)
- Statyw fotograficzny z głowicą kulową i funkcją monopodu
- Mikrofon kierunkowy Boya BY-MM1
- Mikroport Kimafun – bezprzewodowy mikrofon krawatowy KM-G130-1 (nadajnik + odbiornik)
- Mikrokontroler – zestaw startowy Arduino®
- Zestaw interaktywny -monitor z kamerką
- Na tropach nauki STEM – właściwości materii , zwierzęta, owady, rosliny, Układ Słoneczny, budowa materii
- Moduł NTL – energia – źródła i jej przemiana
- Moduł NTL – moc, praca, wydajność
- Programowanie w szkole – zestaw dla początkukjących, zestaw dla zaawansowanych – dodatek: Automoniczne pojazdy
- Programowanie w szkole – zestaw dla zaawansowanych – dodatek: Zawody Robotów
- Polydron Mix-zestaw klocków.
REALIZACJE PROJEKTU:
TECHNIKA
Na lekcjach techniki uczniowie klasy 6 poznawali podstawy elektrotechniki. Korzystając z „Kompetencji technicznych i praktycznych” dowiedzieli się co to jest prąd elektryczny, z jakich elementów składa się najprostszy obwód elektryczny, jak wygląda połączenie szeregowe i równoległe. Każdy z uczniów miał możliwość doświadczenia jak energia elektryczna może się zamieniać z jednej formy energii w drugą- energia mechaniczna w energię elektryczną, a ta z kolei pozwala innym urządzeniom znów wykonać pracę : samochodzik jeździ, wiatraczek się kręci, żarówka świeci. Wszystkie te działania odbywały się w ramach realizacji projektu „Laboratoria Przyszłości”.
FIZYKA
Na lekcji fizyki uczniowie klasy siódmej wykorzystywali zestaw do badania siły i zasad Newtona. Przeprowadzali doświadczenia w grupach , zapisywali pomiary , swoje obserwacje wysuwając odpowiednie wnioski. Sprawdzili słuszność zasad dynamiki Newtona.
TRENING KREATYWNOŚCI
Uczniowie klasy I b, przystąpili do realizowanego w szkole projektu Laboratoria przyszłości. W ramach tego projektu, na zajęciach dydaktyczno- wyrównawczych, dzieci przy pomocy klocków Polydron Mix, tworzyły autorskie budowle, a następnie wymyślały dla nich nazwy i funkcjonalność. Taki twórczy proces, to doskonały sposób na trening kreatywności, a możliwość wyrażania swoich projektów w formie konstrukcyjnej sprzyja również rozwojowi emocjonalnemu.
Lidia Brus
FIZYKA
W ramach programu rządowego „Laboratoria Przyszłości” uczniowie klas 8a i 8b na lekcji fizyki wykorzystywali zestawy elektroniczne. Uczniowie pracując w zespołach montowali według podanych schematów obwody elektryczne w połączeniu równoległym i szeregowym . Obwody składały się ze źródła prądu (baterii), odbiornika (żarówki, głośnika, silnika, diody, opornika), wyłączników, woltomierzy, amperomierzy. Ósmoklasiści wykorzystywali w praktyce poznaną na lekcjach wiedzę o prądzie elektrycznym. Nauka fizyki przez eksperymentowanie, samodzielne wykonanie doświadczenia pogłębia zdobytą wiedzę i rozwija umiejętności łatwiej i szybciej . Zapraszam do obejrzenia fotorelacji z takiej lekcji.
JASEŁKA
21.12.2022 r. w Szkole Podstawowej im. Stefana Żeromskiego w Domaszowicach odbyła się wigilia szkolna i jasełka, które były nie tylko tradycyjnym świątecznym przedstawieniem, lecz niezwykłym widowiskiem artystycznym. Podczas tego występu wykorzystano mikroport a przedstawienie nagrano aparatem cyfrowym pozyskanymi dzięki projektowi „Laboratoria Przyszłości”.
EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA
Podczas zajęć z edukacji technicznej, uczniowie klasy III wykonywali własne breloczki. Jednym z elementów zawieszki jest pojedynczy koralik. Proces powstawania koralika, dzieci mogły zaobserwować podczas pracy drukarki 3D w ramach zajęć z programu „Laboratoria Przyszłości”.
Na zajęciach z edukacji społecznej, uczniowie w zespołach wykonywali prace plastyczne z soli kuchennej. W celu uwiecznienia stworzonych dzieł, zostały wykonane zdjęcia aparatem fotograficznym pozyskanym w ramach projektu „Laboratoria Przyszłości”.
W ramach realizacji programu „Laboratoria Przyszłości” podczas edukacji społecznej klasa III korzystała z klocków Polydron Mix. Klocki te okazały się pomocne w kształtowaniu kreatywności, wyobraźni i rozwijaniu logicznego myślenia.
Kamila Rusyn
ZAJĘCIA INDYWIDUALNE
W ramach realizacji programu „Laboratoria Przyszłości”, na zajęciach indywidualnych z uczennicą Hanną Stasiak wykorzystano zestaw klocków – Polydron Mix. Narzędzia te okazały się pomocne w kształtowaniu wyobraźni przestrzennej i rozwijaniu motoryki małej stanowiąc jednocześnie ciekawą formę zabawy.
UROCZYSTOŚCI
Dzięki sprzętowi pozyskanemu w ramach programu Laboratoria Przyszłości przeprowadziliśmy Apel z okazji Święta Patrona Szkoły Stefana Żeromskiego, wykorzystaliśmy w tym celu: aparat fotograficzny, mikrofony oraz statyw.
Jolanta Bogacz
MATEMATYKA
Klasa 8 a na lekcji matematyki wykorzystywała monitor interaktywny. Tematem lekcji były zastosowania twierdzenia Pitagorasa.
FIZYKA I CHEMIA
Na lekcji fizyki uczniowie klasy 7 wykorzystywali zakupione wyposażenie – „Na tropach nauki STEM – właściwości materii”. Siódmoklasiści pracując w parach badali właściwości wody, udowadniali , że materia zbudowana jest z cząsteczek, obserwowali zjawisko dyfuzji.
Na lekcji chemii natomiast wykorzystując zestaw na tropach nauki STEAM wykonywali modele związków chemicznych. Obserwacje zapisywali i formułowali wnioski z przeprowadzanych doświadczeń.
Joanna Barszcz
JĘZYK POLSKI
Składniowe łamigłówki – analiza zdań wielokrotnie złożonych w klasie 8a na języku polskim.
Iwona Nawolska
MATEMATYKA
Na lekcji matematyki uczniowie klasy 5 b wydrukowali wazon w kształcie walca. Czekamy na kolejne wydruki 3D.
Kornel Żurkiewicz
ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO WYRÓWNAWCZE
W w klasie II na zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych uczniowie rozwijali swoją orientację przestrzenną układając z klocków różne figury . Podczas edukacji przyrodniczej uczniowie sprawdzali , które z przedmiotów są przyciągane przez magnes wykorzystując zestaw z programu Laboratoria Przyszłości.
Jolanta Łukasiewicz